Adrian Frutiger: Master of the Universe

adrian frutigerAdrian Frutiger (1928– 2015 ), en av vår tids viktigste skriftdesignere, skaper av verdenskjente fonter som bl.a. Egyptienne,  Avenir, Universe og Frutiger, døde 10 september.

Frutigers karriere spenner fra skriftstøping i bly (blysats), til fotosetting og videre til digital skriftdesign. Han hadde begynt å arbeide hos Deberny & Peignot (et berømt skriftsstøperi i Paris) i 1952, og ledet der overgangen fra  blysats til fotosats. Da de skulle satse på en font for sitt nye fotosettesystem, hadde de opprinnelig tenkt å bruke Futura, men Frutiger foreslo å lage en helt ny font fra grunnen av. Resultatet ble en font som formmessig er destillert ned til det helt essensielle.
Takket være mulighetene som lå i den nye teknologien, så Frutiger potensialet i å designe en hel rekke med skriftsnitt innenfor Univers —flere enn noen hadde gjort før.I 1957, ett år før Helvetica,  laget han Univers, en font som er blitt kalt den mest populære laget noengang. Univers kom i hele 21 varianter, både for fotosetting og som blysats.

Prosessen tok tid: det gikk over 200 000 timer med bearbeidelse, gravering og utstansing for å produsere de 35 000 matrisene som var nødvendige for å produsere alle 21 snittene i alle punktstørrelsene. Frutiger utviklet også et nytt system for klassifisering av skriftsnittene: i stedet for f.eks. Universe Light Oblique, heter den Univers 47. Det første tallet her refererer til vekten, det andre til hvorvidt det er regular (5), oblique (6) osv.

frutiger fontI 1968 ble Frutiger bedt om å utvikle et skiltsystem tilpasset arkitekturen på den nye de Gaulle flyplassen i Paris. Han tegnet en enkel, renslig og robust sans serif skrift med god lesbarhet. Selv om skriften altså opprinnelig var tenkt brukt på en flyplass, har den en universell kvalitet som gjør at den passer i mange sammenhenger.
I 1976 laget han en full fontfamilie av skriften, og Linotype  ga den hans navn, et tegn på Frutigers betydning og anerkjennelse innenfor typografien.

Frutiger har siden vært en favoritt innen reklame, trykk og design. Enormt anvendelig for alt fra tekst til offentlig skilting.

Vi møter hans fonter hver dag, i alle media.
Som Erik Spiekermann skriver 13.09.15 i sin Spiekerblog:
«Er steht neben Namen wie Garamond, Caslon, Bodoni, Renner, Gill, Meier und Zapf als ein Schriftgestalter, der eine ganze Epoche in Buchstaben ausgedrückt und festgehalten hat».

Et sitat fra Adrian Frutiger Quotes:
Skjermbilde 2015-09-20 kl. 11.08.20
les mer:
Adrian Frutiger Remembered
(omfattende biografi og historikk fra Linotype )
swissinfo.ch
(Swiss font legend Adrian Frutiger)

Stikkord: , , , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: