KISS: keep it simple…

Det engelske akronymet KISS  står for Keep ISimple Stupid, og er et designprinsipp som står for det at systemer virker best hvis de holdes enkle, fremfor komplekse. Enkelhet skulle derfor alltid være et mål i all design, og unødvendig kompleksitet skulle unngås. Uttrykket er tilskrevet den legendariske flykonstruktør Kelly Johnson, sjefsingeniør på berømte Lockheed Skunk Works — og uttrykket i full tekst blir ofte feilaktig skrevet med komma foran Stupid, noe som virkelig er stupid, siden meningen ikke er at ingeniøren er dum, men snarere det motsatte.

Apple har alltid vært gode på KISS, takket være Steve Jobs insistering på å fjerne alt unødvendig, og holde ting enkelt for brukeren. Riktignok må endel av tidligere tiders skeumorfisme tilskrives ham, men det var kanskje nødvendig i de tidlige tider, da alt var nytt. Nå er navigering på mobil, iPad, skjerm noe flertallet er vante med, og det  betyr at Jony Ive (nå Senior Vice President of Design at Apple) kan begynne å forenkle enda mer. Det blir spennende å se hva som skjer med både OS X (Mac) og iOS 7 (iPhone, iPad) nå senere i september.

Alt går tilbake til User interface, eller brukergrensesnitt: interaksjonen mellom menneske og maskin. Innen data gir gode brukergrensesnitt  brukerne muligheter til å bruke maskiner på en intuitiv måte: brukerene forstår raskt hvordan de skal få utført det de ønsker via grensesnittet, med andre ord: hente frem nødvendig informasjon raskt.

Dette gjelder ikke bare på landjorden, men er ikke mindre viktig i luften: et økende antall  hendelser tyder etterhvert på at mens tiltagende automatisering i cockpiten avlaster pilotene når det er lite å gjøre (som når de stiger til gitt høyde, eller cruiser over lange avstander), så skaper den ofte større problemer enn før i situasjoner hvor det blir spesielt mye å gjøre, som i forbindelse med take-off, nedstigning og landing.

boeing 767
For spesielt interesserte, les en interessant artikkel på The Economist’s Babbage blog:  «Crash program?» omkring hvorvidt automatisering og digitalisering nå har tatt overhånd i cockpiten, med ugreie konsekvenser.

(…) the over-arching problem with cockpit automation stems from the way it has been implemented—with flight crew relegated from their traditional role of physically flying the aircraft to becoming essentially systems supervisors. Unquestionably, this has taken its toll on their “stick-and-rudder” skills. Instead of flying their planes, flight crew now spend most of their time in the air programming and monitoring various pieces of equipment (a typical airliner has around 90 automated systems on board), inputting data and checking that everything is working correctly.

Mens kritiske analoge instrumenter før hadde sine faste plasser, hvor de umiddelbart kunne oppfattes og sjekkes, må data nå hentes frem fra skjermer, med nye koder som skal tastes inn. I en hektisk situasjon kan bestningen bli så opptatt av å taste inn nye instruksjoner til deres flight-management computer at de ikke merker at hastighet og høyde over bakken reduseres kritisk…

Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: