«Mind the gap!»…The Tube 150 år

i00001yn
10. januar fylte The Tube 150 år. Grafiske designere og typophile tenker straks på henholdsvis Edward Johnstons ikoniske skrift fra 1916, og hans evig berømte ikon for The Tube: rundellen (bilde ovenfor) — og ikke mindre, Harry Becks ikke mindre ikoniske diagrammatiske kart (originalen fra 1933 på bilde nedenfor) over det som dengang var verdens lengste banenett. Ofte kopiert, men aldri overgått. Corporate Design på sitt beste, og langt, langt forut for sin tid.

Harry Beck’s original map

Harry Beck’s original map

Alt dette startet ved at én mann: London Transports daværende Chief Executive, Frank Pick, så behovet for ikke bare å levere god service, men også å kommunisere organisasjonens mål og hensikter. Om ikke det første eksempel, så er London Transports opplegg i allefall det beste og lengst levende eksempel på eksemplarisk Corporate Design. Ikke bare initierte Pick god design på skilting og teksting, men han engasjerte datidens ledendre grafiske designere også for alt annet reklamemateriell. Plakatene fra dengang er uovertrufne i stil og innhold (> Designed for London boken, mer nedenfor).

font.logo_-1024x434

Edward Johnstons berømte rundel-ikon, og font

Historien om tilblivelsen er god lesning, og aktuell på mange måter også i dag, hvor ikke mange har samme klare holdning og identitet som London Transport, still going very strong. God litteratur på temaet listet opp nedenfor (alle er tilgjengelig på amazon.co.uk):

Litteratur:

Mr. Beck’s Underground Map
by Ken Garland 1994, ISBN 1 85414 168 6
(«The book describes the enormous care, craft, thought, and hard work of Harry Beck that went on for decades–exactly what it takes to do great information design and so in contrast to the quick-and-dirty practices and thinking of commercial art. Garland’s book is also a model for writing histories of great information designs.»)
Edward Tufte, January 11, 2002

Designed for London/ 150 Years of Transport Design
by O. Green & J. Rewse-Davies 1995, ISBN 1 85669 064 4
(«During the 1920s and 1930s, London Transport, and its predecessor the Underground Group, developed a co-ordinated design policy which encompassed not only vehicles but also architecture, posters, signage and typography. London’s buses and Underground were among the most sophisticated in the world; stations, notably those designed by Charles Holden, provided some of the best examples of modern architecture in Britain, and the most exciting avant-garde designers were commissioned to publicize the transport system through posters, turning tube stations into art galleries.»)

Underground Architecture
by David Lawrence 1994, ISBN 1 85414 160 0
Omfattende og detaljert dokumentasjon over stasjonene, fra de tidligste til de seneste prosjekter.

Linker:
london transport museum
Harry Beck’s Map

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: