IKEA: fremtiden er ikke lenger Futura…

Efter 50 år (!) med den ikoniske Futura fonten i sitt markedsmateriell, skiftet IKEA over til Verdana i august 2009. Det skjedde i det stille, men da katalogen for 2010 landet omkring på verdens dørmatter, var det ikke til å unngå at noen registrerte forandringen (katalogen har et opplag på over 200 millioner (!), og er visstnok verdens tredje mest trykte bok, nest efter Bibelen — og Harry Potter).
Ikke bare grafiske designere reagerte, også for mange andre var IKEAs grafiske uttrykk en del av IKEAs identitet, og en del av deres brand som et sterkt designorientert selskap. Uten å kjenne til hverken typografi eller grafisk historie, ble Futura assosiert med en ren, enkel og moderne design. Folk engasjerte seg, Time magazine og Associated Press skrev om kontroversen, Business Week, designmagasiner og websites ojet seg over hva IKEA her hadde gjort, og kommentarene var mange og engasjerte. The New York Times skrev at forandringen til Verdana var så støtende for mange fordi det stred mot de design prinsipper som IKEA nettopp var kjent for.

Så hvorfor all denne opphisselse over Verdana?
Matthew Carter, en nestor innenfor fontdesign, laget Verdana i 1996 for Microsofts nettleser Explorer, spesielt utformet for nettlesning på datidens små og lavoppløste dataskjermer. Derfor den nå så underlige horisontale foten på tallet «1», for å skille fra minuskel «l», og tilsvarende på versal «I», for å skille fra versal «l»:

Verdana gjorde jobben i sin tid, og for sin tid. Men siden Microsoft lot den følge med i pakken med Windows og Explorer, er den blitt en av de mest brukte webfontene — men, nesten aldri brukt som trykkfont. Før nå, hvor den dukker opp her og der, også som skilting.
Men innen grafisk design er det ikke god typografi bare å skalere opp en font som er beregnet for lesning. Gode fonter leveres derfor også i større punktstørrelser som Display fonts, beregnet nettopp for de store formater, og bearbeidet og justert for dette. Verdana var aldri tenkt fra Carters side å skulle være hverken trykkfont eller Display font.

Futura derimot er en trykkfont med lang fartstid: gjort av Bauhaus-inspirerte Paul Renner i 1928. Den er blitt en klassiker, som har stått seg opp gjennom tidene, med sitt renslige, ryddige design, enkel og likevel spesiell og karakteristisk, med sine store overhøyder og stramme geometri. Brukt av Volkswagen i deres ikoniske Beetle annonser  på 60-tallet, og av Shell og HP i deres annonser. IKEA fikk til og med laget en spesialmodifisert utgave av Futura, med flere størrelser og vekter, i en egen Ikea Sans utgave. Å argumentere som de gjør nå, med at de ønsket samme font på både web og i trykk, holder ikke, med IKEAs ressurser det hadde ikke vært noe problem å gjøre en Futura-variant for visning på nett. Verdana er ikke en trykk-font.

Nå står IKEA uten grafisk identidet og karakter, med en forvokst Verdana, feilplasert, og katalogen ser ut som en hvilken som helst postordrekatalog som fyller i postkassen. Trist, når det var så bra…

For spesielt interesserte, noen linker:
idg design blog
cap & design

the guardian (photo gallery on futura)

 

Stikkord: , , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: