Apple, og Jobs: en anderledes holdning til visuell kommunikasjon…

Når nå Jobs slutter som CEO, slutter en era. Faktisk. Jobs har vært og er en visjonær, og det som på engelesk heter «a game changer», på svært mange områder. Det er lett å glemme hans bidrag innenfor markedsføringen av Apple.

Helt fra starten av, var fokuseringen ikke på hardcore-fans og brukere (som ville kjøpe produktene uansett) men på alle de andre. De som lurte på hva disse datagreiene var, og om det var noe de selv hadde bruk for — en iMac, en MacBook, en iPhone, en iPad. Uttrykket «for the rest of us… » ble et kjennemerke. Apple under Jobs presenterte godsakene som helt kule, men også svært (bruker)tilgjengelige.
For ikke å glemme; den gangen var «data» noe som ble forbundet med tallknusende menn i hvite frakker og hornbriller foran rekker på rekker med tapedrives.

Todd Wassermann har i denne forbindelse en god blogpost, på bloggen Mashable hvor han viser  «the 10 Most Viral Apple Ads ogf the Jobs Era». Særlig den siste, om iPad 2, med fingeren som møter maskinen, symboliserer vakkert nettopp krysningen mellom Technology and The Liberal Arts. (— og det siste eksemplet i serien, reklamen for Newton, viser hvor galt det også kan gjøres!)

This is what we believe. Technology alone is not enough. Faster, thinner, lighter. Those are all good things. But when technology gets out of the way, everything becomes more delightful. Even magical. That’s when you leap forward…that’s when you end up with something like — this.

Stikkord:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: