QR-code som kommunikasjonsmiddel…

QR-kode (QR: eng.: Quick Response) brukes ikke lenger bare som en (bokstavelig) iøynefallende ny reklamefreie for å gi mer informasjon om et produkt på din iPhone der og da, eller linke til firmaets website, men andre og stadig mer kreative måter å bruke QR-code på dukker stadig opp, noe denne linken viser noen eksempler på.

Nick Bilton skriver om teknologi for New York Times, og i sin bok «I Live in the Future & Here’s How It Works» har han lagt inn en QR ved starten av hvert kapittel, med linker til egne og andre relevante websider, og en video (link til vimeo) hvor han forteller om boken, og med mulighet for leseren (seeren!) til å sende kommentarer til forfatteren direkte, eller å delta i duskusjoner med andre lesere. Elegant, og litt å tenke på her, for neste MacTips for Lion…

test QR koden med din iPhone her!

QR koder blir også mer synlige i omgivelsene. Jeg har tidligere nevnt et eksempel fra Stavanger, men i New York har det tatt helt av — det er kanskje byen hvor QR nå blir mest brukt som middel i informasjons- og kommunikasjonsdesign i det offentlige rom. Et eksempel på dette er The World Park Campaign for Central Park, hvor det ble plasert ut mer enn 50 QR code skilt omkring i parken. Folk kunne ta et bilde med telefonen, og plutselig høre et orkester som spilte nettopp på den tomme scenen de sto foran, eller lære mer om parkens historie eller se bilder fra dens hundreårige historie, tatt akkurat på stedet de sto. Videoen nedenfor forteller hvordan det virker:

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: