«letters are things…»

fra Hamilton Wood Type Museum

«Grafiske designere er ofte fascinert av trykkbokstaver av tre, først og fremst fordi de er STORE — og av og til svært sære.
På midten av attenhundretallet trengte annonsører å masseprodusere reklameplakater som kunne slå i gjennom i visuelt bråkete bymiljøer. Å støpe store bokstaver i bly ville bli for kostbart (og også upraktisk: for tungt! ). Bokstaver i tre derimot (Wood Type), kunne kombineres med blysats og trykkes i boktrykk (letterpress). Fristilt fra alle regler og begrensninger som gjaldt for produksjon av skriftsnitt for bokproduksjon, tok det helt av: enorme størrelser, seriffer ble gjort tykkere enn stammer, eller forsvant helt, bokstaver ble gjort bredere eller smalere inntil det ekstreme, osv.
For oss i dag er alt dette sekundært, sammenlignet med kraften i bokstavenes grunnformer, deres store format og hvordan dette viser deres formale kvaliteter.»
(min oversettelse av innledningen til Big Type, original link nedenfor)

Jeg har tidligere sitert Eric Gill på dette: «letters are things, not pictures of things!», og ble minnet om det igjen da jeg kom over nedenstående video fra Hamilton Wood Type & Printing Museum i Two Rivers, Wisconsin, USA. Her, i en liten småby på mindre enn 13.000 sjeler, hadde man USAs største fabrikk for produksjon av slik Wood Type (utrolig nok i full drift inntil 1985). Her har ildsjeler etablert et meget spesielt museum over tidligere tiders typografi og trykk. Hamilton var en fabrikk som produserte bokstaver i tre, i dimensjoner som ville være for tunge og dyre som blysats. Som museum er det spesielt, siden deres 1,5 millioner enkeltbokstaver alle ligger sortert og åpent tilgjengelig, og ikke minst;  blir brukt, i forbindelse med workshops med grafiske designere. og -studenter. Disse kommer ifølge museet fra «all over the world», både for workshops og for selv å eksperimentere med farver og former.

Andre linker til denne historien:
Co.Design blog: Creative Destinations
Corey.com Big Type

Det fulle Eric Gill sitatet, fra hans bok «An Essay on Typography» (utgitt 1931), lyder som følger:

“The shapes of letters do not derive their beauty from any sensual or sentimental reminiscences. No one can say that the O’s roundness appeals to us only because it is like that of an apple or of a girl’s breast or of the full moon. Letters are things, not pictures of things.”

Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: