tekstkorreksjon på en Mac i forhold til Windows

Som kursholder får jeg ofte spørsmål fra tidligere Windows-brukere, som nå selvfølgelig gleder seg over en bedre hverdag med sin nye Mac, men som har lagt seg til vaner i daglig tastaturbruk på en PC, og som derfor lurer på hvor disse funksjoner er på Mac-en? Særlig dette med rettetast (det hender jo fortsatt stadig at folk skriver feil i farten…).

Jeg anbefaler en kikk på min MacHjelp side på macbasics.no, under punkt #33 der, hvor jeg har en kort oversikt over hvor Win kommandoer er på Mac, og også en link til en utførlig oversikt hos Apple.

Når det gjelder dette med retting i en tekst, forover og bakover, har jeg noe der også, under # 48, Secret Shortcuts, og jeg siterer nedenfor. Særlig Ctrl-T er en praktisk sak.
(skjermbildet er fra TextEdit , det lille —men store nok, tekstprogrammet du har blant alt det andre på Mac-en, jeg slutter aldri å anbefale det, i forhold til gigantomane Word. Les mer om TextEdit her).
Lær deg disse utenat; lag en kopi og legg ved siden av musematten, til de sitter: de gir deg en bedre hverdag, og viser omverdenen at du står høyt i næringskjeden:

Legg igjen en kommentar

