iPad: om å lese på e-bok

wireless.ign.com/articles/108/1084625p1.html

Allerede før den ble lansert i Norge, hadde 50.000 nordmenn skaffet seg iPad (ifølge nettleverandørenes målinger — de kan følge med…). Det er interessant å se at iPad, allerede nå, snart tar igjen Kindle, når det gjelder registrerte eiere (iPad i blått klikk for større bilde):

http://www.macrumors.com/2010/11/30/ipad-closing-in-on-kindle-in-ereader-ownership

Tidligere, i digital urtid (på tidlig 80-tall…), var vi lykkelige over å kunne velge mellom grønn eller oransje «computerskrift» på skjermen. For maskinell optisk lesning OCR (Optical Character Recognition) ble utviklet en egen skrift, se eksempel. Denne litt hakkete fonten ble betraktet som så kul og fremtidsrettet, at den umiddelbart ble benyttet i alle logoer og på steder hvor denslags progressivitet og hipness var eftertraktet. Jo mer underlig og anderledes i forhold til stakkars gammelmodige Times eller Garamond, jo bedre.

grønn eller oransje, wow!

OCR font

Så kom Apple med sin Macintosh, med en fullstendig ny måte å kommunisere med datamaskinen på: mus, Pek-og-Klikk, Drag-and-Drop, og:  ikke lenger grønn computerskrift, men sort tekst på hvit bunn, og skikkelige skalérbare fonter. Revolusjon! — og for første gang mulighet for å tegne: kurver, forskjellig strek, fylle flater med teksturer og mønstre, m.m. Pluss laserskriver for nydelige utskrifter. Slutt på hakkete matriseutskrifter i lange papirbaner —

The Desktop Publishing Revolution var i gang. Dataverden ble aldri den samme, og så også vi. Da ordet «MACINTOSH» i Times versaler for første gang gikk langsomt over skjermen på den første Mac på presentasjonen i Cupertino (til tonene fra Vangelis’ Chariots of Fire, no less), kunne man virkelig snakke om et paradigmeskifte innenfor kommunikasjon.
Nå ble målestokken en annen. Med sin sikre formsans valgte Steve Jobs både Times og Helvetica blant de første fontene som ble levert med Mac-en (at Microsoft  senere ikke ville betale lisens for Helevetica, og fikk noen til å lage en litt fikset billig kopi, er også en historie).

det aller første "hello", i 1984

Som digitale lesere på skjerm, ble vi efterhvert vante med et stadig større fontutvalg, stadig bedre oppløsning, — og stadig mer bortskjemte, inntil vi i dag leser tekst på vår iPhone’s Retina display,med en pikseltetthet så stor at øyet ikke klarer å registrere enkeltpiksler. Som betyr at tekst i bøker, på nettsider og email er sylskarp i enhver størrelse. Foreløpig har bare iPhone 4 dette, men det ryktes at neste utgave av iPad også vil få dette. Hva betyr dette for vår leseopplevelse?

Se også disse to:

The future of publishing
iPad Book Fight: iBooks vs. Kindle



Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: