«good design is intelligence made visible»

Som det står i Volvo-annonsen;  livet er mer enn bare Volvo. Så også i denne bloggen: ikke bare typografi og Mac, men også design generelt.

Corbusier-sitatet fra forrige posting gir meg derfor anledning til å presentere en bok av Terence Conran og Stephen Bayley, som bruker sitatet (med litt omskrivning) som tittel på sin meget omfangsrike oversikt (335 sider) over det de mener er god design i det 20.de århundre: «Design: Intelligence Made Visible» (ISBN 978-1-84091-477-1). Boken er ordnet som et oppslagsverk, med godt med representative bilder og korte bios eller tekst sortert alfabetisk.

Som Mac-brukere nyder vi godt av noe av det beste industrial design som finnes, takket være folk som Hartmut Esslinger (den første Macintosh i 1984), men nå senere ikke minst, and above all, Jonathan Ive (les et intervju med ham her om den nye iPhone 4), som har plasert Apple i en helt spesiell klasse for seg selv. Bokens forfattere setter ham på linje med folk som Dieter Rams og Eliot Noyes (på side 180), men jeg mener nå selv at han går godt utenpå disse (boken er utgitt i 2007, så forfatterne er unnskyldt, i dag hadde de sikkert vært enige med meg.
(Steve Jobs berømte sitat i denne sammenheng, er «you know a design is good when you want to lick it»… ).

Boken er tilgjengelig på amazon.co.uk, men vær obs på at den er nyutgitt i år, fortsatt i hardcover (ISBN 978-1840915648), men i mindre format, 15,6 x 14,2 cm, mot 28,6 x 25,6 cm i førsteutgaven fra 2007, som fortsatt finnes å få, og som er den jeg linker til — og hvor man på amazons side kan bruke deres Look Inside til å få et innblikk:
Fra forlagets intro:

this book pays tribute to the leading names, movements, materials and processes such as furniture, fashion, cars, graphics, products, signs and symbols. The book combines essential facts with authoritative opinions – everything, as the industrial designer Raymond Loewy once said, from a lipstick to a steamship – but brought right up to date.

Boken er full av godbiter for oss designinteresserte. For hvem skulle ellers vite at den illusjonistiske op-art logoen til Renault i sin tid ble designet av Op-Art kunsteren Victor Vasarely?

Stikkord:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: