Penguin by design: kulturhistorie

feirer, og feires, med god grunn, med sine 75 år i år. Penguin var ikke først ute med paperbacks — med en viss rett kan man kanskje si at det var den venezianske forleggeren Aldus Manutius (1450-1515), som produserte de første bøker i et lite og hendig format; octavo. Men da Allen Lane startet med Penguin i 1935, hadde han en enkel og men samtidig ganske så radikal idé:
«make great literature available to everyone at an affordable price and for it to appeal not just to the wallet, but to literary taste and the eye, with beautifully designed jackets and style.»

Skulle du lese en god bok dengang, måtte du enten på biblioteket, eller ha bra med penger for å gå i en bokhandel. Penguins bøker derimot, ble solgt overalt, ikke bare i bokhandler, og kostet dengang det samme som en pakke sigaretter.
Les Penguins svært interessante Company History her — kulturhistorie det, om noe…

Det dengang svært iøynefallende og svært moderne coverdesignet, med tredelingen og den oransje farven, og ikke minst pingvinen som logo, ble designet av Edward Young, senere selskapets første Production Manager (han meldte seg under 2. verdenskrig til tjeneste, og ble efterhvert Lieutenant Commander for en ubåt, med utmerkelser som bl.a. D.S.O., D.S.C.). Young brukte Gill Sans, nettopp lansert (ca 1927-30), som skrift for coveret.
Senere bearbeidelser av designet, og den endelige utformingen av pingvin-logoen til slik vi kjenner den i dag, med det litt spørrende uttrykket, ble gjort i 1948 av  Jan Tschichold ; typograf, kalligraf, forfatter, lærer. Hvorfor en pingvin ble valgt som logo, er skjult i historiens mørke (andre forlag har elegante mynder (Borzoi) og denslags, men Allen ønsket seg et distingvert, men også litt fleipete symbol for sin nye serie, og efter at sekretæren foreslo en pingvin, ble Edward sendt avgårde til London Zoo for å gjøre noen skisser. «The rest is history», som det heter…


foto: Craig Sillitoe/ Sidney Morning Herald

I anledning jubileet har Penguins australske avdeling gjort et artig stunt: de har relansert en miks av 25 fiction og 25 non-fiction i det opprinnelige tredelte ikoniske coverdesign. De hadde håpet å selge 250.000 eksemplarer i løpet av et halvår, men det hele var så populært og godt mottatt, at de var utsolgt på halve tiden. Still selling strongly, og flere i nye opplag.
Interessant er en kommentar fra Mr. Blake, Marketing Director:

«They are instantly recognisable and have an emotional pull,» Mr Blake said. «Most people or their parents have got second-hand or old Penguins at home that have the same livery.
«But it’s not only pulling on that nostalgic lever, it’s also got that retro coolness. We’ve found that younger readers have been really drawn to them.

les artikkelen hos The Sydney Morning Herald her

Nedenfor et bilde av min egen gulnede førsteutgave i Penguin (1953) av «The Code of The Woosters». Bemerk prisen på forsiden, 2 Shilling. På baksiden står den norske prisen: Kr. 2,45. Det er en stund siden, ja. Men både design og innhold har holdt seg godt…
(for typophile: den spesielt oppmerksomme betrakter vil se at teksten på ryggen her går nedenfra og opp, mao. tysk tradisjon, mens de senere alle går «riktig» vei, ref. min tidligere posting på temaet)


A Cover Story. En omfattende kavalkade gjennom Penguins mangeslungne grafiske historie finnes i boken Penguin by Design av Phil Baines, utgitt til jubileet i 2005. Format 183 x 220mm, 256 sider. Finnes å få hos Amazon, eller selvfølgelig også hos Penguin, i deres webshop, hvor det også er anledning til å «Look Inside». Boken anbefales. Den bekrefter viktigheten av å skue hunden på hårene…

Penguin by Design/ front cover

Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: