Amazon Sells More E-Books Than Hardcovers

Er det slik vi nå vil lese våre neste bøker? (eller for den saks skyld, de gamle på nytt)?
Ifølge siste tall fra Apple, har de solg 3,2 millioner iPads siden lanseringen (bildet overfor er lånt fra apple.com/ipad). Og ennå er ikke iPad lansert i resten av verden.  Fra Japan meldes at en av landets mest kjente og leste forfattere vil publisere sin neste bok direkte på iPad (også for tidsskrifter begynner dette å bli interessant; se Update nedenfor).

fra aftenposten.no/NTB,  20.07.10, og Epicenter :

Amazons grunnlegger og daglige leder Jeff Bezos sa mandag at det i løpet av de siste tre månedene har blitt solgt 143 elektroniske bøker for hver 100 solgte innbundne bøker. I løpet av den siste måneden har avstanden økt, til 180 elektroniske bøker mot 100 vanlige innbundne bøker. Tallene inkluderer ikke bøker i pocketformat.

Bezos mener det økende salget av elektroniske bøker skyldes lavere pris på Amazons egne lesebrett for ebøker, Kindle. Amazon valgte for en måned siden å sette ned prisen på sine lesebrett for å ta opp kampen med Apples iPad.

Amazon leverer også e-books til alle andre plattformer, som f.eks. iPad og iPhone, pluss både PC og Mac. De kjører med andre ord safe, og er fokusert på å selge innhold, ikke utstyr. Selv har jeg ikke prøvd Kindle (som Amazon lanserte i 2007), men med bare sort/hvit opplegg faller den igjennom overfor Apples iPad, med sin farveskjerm og multimediamuligheter (HTML5 video). iPad har jeg fått prøve: — og imponert dekker ikke en gang starten. Som vanlig med Apple: et elegant brukergrensesnitt, sylskarp skjerm — i farver, selvfølgelig— og mulighet for å bestille din bok direkte gjennom iBook, via AppStore. Vips er den på plass i den digitale bokhyllen din, like enkelt som når du legger til en «app» til iPhone:


bokhandelens Nemesis?

Siden flere av oss antageligvis vil kjøpe flere bøker enn de 25 det plass til, slik iPad-ens bokhylle vises, har Apple sikkert også tenkt på dette, uten at jeg har funnet noe om det foreløpig. Men det er allerede kommet forbedringer  i forhold til «førsteutgaven»:  det kan hoppes frem og tilbake via innholdsfortegnelsen, det kan søkes direkte på markert ord via ordbok eller Wikipedia, eller søke på ordet i selve boken og på nett. Bokmerker og farveoverstrykning kan legges inn, og det kan legges inn notater som med Stickies på en Mac.
Størrelsen synes også meget god; praktisk å ta med seg omkring — ikke for stor, ikke for liten.
Ser vi slutten på «clam-shell» bærbare laptops? (ikke mange igjen nå av mobiler med lokk…) Jeg ser frem til iPad dukker opp i Norge på ordentlig, og det er ikke umulig at en fremtidig utgave av MacTips også dukker opp på iPad en gang…

Update (fra Epicenter 22.07.10):
In one of the latest direct-to-iPad initiatives, Richard Branson’s Virgin empire announced plans to launch its first consumer magazine on the Apple tablet without a companion print edition. Virgin claims Maverick magazine will be consistent with Virgin’s overall brand, (…) but will include actual articles rather than promotions other Virgin properties.

les artikkelen her

Stikkord:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: