nasjonale typografiske særegenheter…(II)


bokryggtitler, høyre- eller venstrevendte?
En pussig ting jeg ikke har funnet ut av, er hvorfor bokryggtitler på engelske og norske bøker sette med tekst ovenfra og ned, mens tyske, og franske, bøker gjør dette motsatt?

Med norsk typografisk tradisjon sterkt preget av det tyske, skulle man tro at vi fulgte tysk tradisjon her, men nei: — vi legger hodet på skrå mot høyre for å lese tittelen i bokhyllen, mens en tysker eller en franskmann legger hodet på skrå mot venstre — også en portugiser, som den oppmerksomme leser vil se av boken til venstre, «O Nosso Niemeyer», min eneste portugisiske bok (et minne fra et opphold på Oscar Niemeyers vakre hotellbygg i Funchal, på Madeira).
Forklar dette, den som kan, tenkte jeg, og sjekket Google.

Som vanlig viste det seg der at andre også hadde lurt på det samme. Noen forklaringer gikk på at det er naturlig for oss i Vesten å lese fra venstre mot høyre, og at teksten på bokryggen derfor naturligvis skal gå nedenfra og opp. Andre hevder at det eneste logiske er ovenfra og ned, for lettere å kunne leses når bøkene ligger i en stabel, som mitt eksempel nedenfor illustrerer (spesielt tydelig med engelsk og fransk utgave her av samme bok, den franske stjernepianisten Hélène Grimauds selvbiografi (som anbefales, både boken og hennes CD-innspillinger)).

Jeg holder meg til dette siste: ovenfra og ned — men her igjen, morsomt at vi fortsatt lever med typografiske særegenheter.

Forøvrig: på CD-covere, med andre ord en typografisk «ny» arena», skrives teksten ovenfra og ned (= norsk/engelsk metode), selv for de store tyske og franske selskapene — men her igjen; jeg har likevel et par CD-er i samlingen hvor det går motsatt vei…


Stikkord: ,

Én kommentar to “nasjonale typografiske særegenheter…(II)”

  1. Mette Says:

    Da jeg ryddet i spanskbøkene på biblioteket i dag la jeg merke til at det ikke var noe konsekvent i den litteraturen. Noen høyrevendte og noen venstrevendte, det ble ganske forvirrende når man skal lese over en hel rekke.

Legg igjen en kommentar

