ny! 75 MacTips for Snow Leopard

Så er min oppdatering av MacTips klar, og ligger for salg i alle Eplehusets butikker omkring i det ganske land, pluss i Stavanger også hos Tell i Madlaveien.

Jeg har ikke fulgt Apple’s eksempel, og slanket MacTips; tvertimot har jeg økt med 10 nye sider, så siste utgave (ver. 5.0) av MacTips heter nå «75 MacTips». Men prisen er redusert, så der følger jeg Apple, med «mer ytelse til lavere pris».

Oppgraderingen har tatt sin tid: alle sider i denne utgaven er gjennomgått og oppgradert både i tekst og i skjermbilder. 10 nye MacTips er kommet til:

• om skrivebordsbilde (#04)
• om skjermsparer (#05)
• om mus og knapper (#07) : den nye musen
• om én finger eller flere (#08) : den nye styreflaten å en MacBook
• om skjermer (#19): oppløsning, organisering av flere skjermer, bruk med projektor osv.
• om Mac-to-Mac (#34): enkle måter å flytte filer mellom Mac-er
• om førstehjelp (#54): om Diskverktøy, et program mange vet lite om, men som er svært praktisk
• om kjekt-å ha (#55): noen små verktøyprogram som gjør hverdagen lettere
• om nettverk (#57): mange trenger litt hjelp her, når det gjelder å bruke enkle nettverk
• om wifi (#58): Apples Airport var først ute, her er forklaring på hvorfor dette er en god ting å ha
• om bluetooth (#59): overaskende mange vet ikke hvor praktisk dette er

Alt dette er ting jeg har registrert folk ikke alltid er like fortrolige med, når de starter opp — selv på en Mac. Når det gjelder den nye og utvidede styreflaten, er jeg fristet til å gjenta 80/20% regelen: «80% av oss trenger bare 20% av alle funksjonene i et stort  (og dyrt) program». Selv sliter jeg stadig med å forholde meg til underlige tildels uønskede funskjoner omkring på styreflaten. Men det blir bedre efterhvert. Jeg bruker også den nye Magic Mouse (også beskrevet i nye 75 MacTips), og synes den er lett å jobbe med.

Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

