en amerikansk modernist

«Design is so simple, that’s why it is so complicated»
— Paul Rand, 1996, i sin siste forelesning.

Av og til er det godt å bli minnet om dem som gjorde grafisk design til noe som ikke handler om dekorasjon og bling, bling. De som gikk først i sporet, og som overbeviste om at design var et effektivt redskap. Som gjorde at imaget skiftet fra å være «reklametegner» til grafisk designer. Paul Rand (1914–1996) var en slik mann. Hans logoer for IBM, ABC, Ups og Next er med rette blitt stående som milepeler (sjekk forøvrig denne linken til IBM, for å se hva de hadde før Paul Rand kom inn i bildet!). Steve Jobs kalte ham ganske enkelt: «the greatest living graphic designer».

Svenske «Cap&Design» minner i nr 5/2009 om en elegant website viet mannen og hans arbeider. Her kan også leses en rekke av hans artikler om design, — stadig til eftertanke for den som er opptatt av visuell kommunikasjon.  
Ellers er (som vanlig) Wikipedia også her en god kilde.


Stikkord:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: