going analog…

«presentation zen» (info på boken nedenfor) ga meg bekreftelse fra seriøst hold på noe jeg lenge har hevdet: det mest fornuftige du kan gjøre når du skal i gang med å forberede en presentasjon, er å komme deg vekk fra datamaskinen.

Garr Reynolds sier:

«Right from the start, most people plan their presentations using software tools. In fact, the software makers encourage this, but I don’t recommend it. There’s just something about paper and pen and sketching out rough ideas in the «analog world» in the early stages that seems to lead to more clarity and better, more creative results when we finally get down to representing our ideas digitally. Since you will be making your presentation accompanied by PowerPoint or Keynote, you will be spending plenty of time in front of a computer later. I call preparing the presentation away from the computer «going analog», as opposed to «going digital» at the computer».

Jeg har vært gjennom utallige sinnrike, fiffige og omfattende digitale «notisblokker», «notetakers», tenkeboblediagramprogram («mind-mapping»), osv. for min MacBook. Alle med de mest fantastiske muligheter for å organisere, linke, legge inn ting, notere, arkivere, lage huskelister, osv. Flotte som de er, danner de likevel en psykisk og ikke minst praktisk barriere mot en fri flyt av tanker og ideer.

Det ender alltid opp med, efter en tid, at jeg er tilbake til min Moleskine. Med blyant og papir.

Selv om jeg stort sett alltid har min MacBook Pro i nærheten, så er det noe taktilt tilfredsstillende ved å kjenne blyanten gli over papiret.  Som arkitekt har alle mine prosjekter startet med bløt blyant på ruller med skissepapir, eller ute på reise, på byen, i diverse små skissebøker (eller på baksiden av en konvolutt: det er alltid en i nærheten). Blyant eller penn, på papiret, gir en bedre mental flyt når det gjelder å visualisere og fange opp  tanker og idéer.

Til å fange den flyktige tanke holder det ikke å måtte vente på at harddisken spinner opp, at de riktige program åpner seg, osv. Mac-en er uslåelig som et fantastisk verktøy — når du vet hva du skal bruke den til.

Blyanten er uslåelig som «instant-on»!

notatbok moleskine

Stikkord:

Legg igjen en kommentar

