helvetica i mitt hjerte

helvetica: homage to a typefaceSom mange har fått med seg; skriftfamilien *) Helvetica har kommet inn i varmen igjen, efter å ha levet i skyggenes dal siden glansperioden på 60-tallet.

Mac-brukere har et spesielt forhold til Helvetica: den har vært med oss som fontvalg på Mac-en siden Steve Jobs valgte den som den ene sans serif-fonten på de første Macintosh i 1984. Da Microsoft senere standardiserte på TrueType fonter for Windows 3.11, fikk de laget en font som med utgangspunkt i Helveta, «nesten» lignet, men forskjellig nok til at de kunne kalle den Arial, og derved slippe å betale lisens for Helvetica — og fordi de mente folk ikke ville se forskjell likevel. Hah! Adobe og Apple derimot, gikk for The Real Thing, og ære være dem for det.

Å bruke Arial i stedet for Helvetica er som å velge musserende norsk fruktvin i stedet for champagne… samme effekt, men litt anderledes. Kjennere vil sette pris på forskjellen.

I fjor feiret Helvetica 50-års jubileum, og mye av grunnen til at mange nå ser med nye øyne på den, er filmen Gary Hustwit laget (link til høyre). «A film about a font: weird!» var manges reaksjon. Men filmen er en suksess, til og med vist på stødige NRK2.

For andre som ikke ennå har fått den med seg, er det faktisk mulig å få sett hele på nrk web-tv. Jeg legger en link her, og håper det virker for deg, som det heter. NB: ikke bli forskrekket, det er 2 min. reklame for andre program først….

(typophil digresjon: denne bloggen er ikke i Helvetica, som den burde og skulle være: av ukjente årsaker gir WordPress meg bare Verdana som et brukbart alternativ til Arial (som ikke kan forsvares benyttet i en seriøs typophil blog. Se linker til høyre). Så derfor Verdana – tegnet av Matthew Carter i 1996, som en dengang «web-safe» font. Carter er forøvrig en av de mange fontdesignerne som intervjues i «Helvetica» filmen).

*) bemerk at jeg her benytter betegnelsen skriftfamilie — som er den korrekte, men med fare for at jeg også vil falle tilbake til den enklere og vanligere, men mer typografisk slappe formen «font» — som bare er en sløv posebetegnelse. Men som ellers i verden: sløve posebetegnelser vinner frem

Se den offisielle traileren her:

Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: