credo

remember the music

Disse kloke ord, sagt en gang av Clement Mok (tidligere Creative Director hos Apple, blandt mye annet) har jeg brukt som «leitmotif» i mitt pedagogiske virke. Både i egen pedagogisk praksis overfor elever på interiør- og medier og kommunikasjonslinjer, men også i mitt virke som IT systemansvarlig for noen trehundre Mac-er og deres brukere. Ordene oppsummerer svært godt det at alt det glitrende digitale verktøyet vi stadig fornyer, kun er nettopp det: et verktøy. Uten hånd og en sjel bak; — nada. Intet.

Og når strømmen går, batteriet er tomt, harddisken har tatt kvelden; ja da har vi fortsatt blyant og papir. Mange gode plantegninger er først blitt nedtegnet med blyant på baksiden av en konvolutt, der og da (digresjonsvarsel 1: Leonardo da Vinci klarte seg godt selv uten blyant… blyanter slik vi kjenner dem dukket først opp på 1700-tallet, les om det her), bedre enn mye som er trikset frem med allslags digitalt på skjerm (digresjonvarsel 2: her må jeg tilstå at jeg snakker som en arkitekt som er vokst opp i, og arbeidet i, en tradisjon hvor vi tegnet hus, med blyant og penn, på papir. Du får et annet forhold til et bygg, IMH, når du har kjent blyantstrekens motstand på en plantegning som kanskje dekket hele tegnebordet).

Men det skal også sies, både at «godt verktøy er halve arbeidet», og at det hjelper å ha en god pianostemmer i nærheten!

Velkommen til min blogg.

Én kommentar to “credo”

  1. Eplekassen Says:

    Gratulerer med blogg! Jeg gleder meg til å følge med når du deler av all din kunnskap og entusiasme.

Legg igjen en kommentar

